Το iPod είναι μια μουσική συσκευή. Σωστά?
Σωστά.
Επικουρικά, το χρησιμοποιούμε (λίγοι προς το παρόν) για να ακούμε τα αγαπημένα μας podcasts. Τα podcasts είναι οι σύγχρονες ραδιοφωνικές εκπομπές του Internet που τις κατεβάζουμε όποτε θέλουμε και τις ακούμε όποτε έχουμε διάθεση.

Όμως φαίνεται ότι το πράγμα πάει παραπέρα.
Όσοι επισκέπτονται το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο (SFMOMA) χρειάζονται (όπως και στα περισσότερα μουσεία) έναν ξεναγό που θα τους βοηθήσει να γνωρίζουν τα πάντα για τα εκθέματα του Μουσείου και τους δημιουργούς του.
Όχι όμως αν έχουν ένα iPod.
Στην περίπτωση αυτή, κατεβάζουν μέσω του iTunes από τον υπολογιστή τους το “Artcast” του Μουσείου. Την ώρα που κάνουν την περιήγησή τους ακούν το Artcast από το iPod τους, και αυτό τους κάνει την ξενάγηση.
Δεν πρόκειται για απλές ξεναγήσεις μουσείων. Τα Artcasts του SFMOMA κάνουν πλήρεις και ανάγλυφες περιγραφές των καλλιτεχνών και του κάθε έργου τους ξεχωριστά. Μπορεί κάποιος να ακούσει τον ίδιο τον καλλιτέχνη (εφόσον είναι εν ζωή) να μιλάει για τα έργα του. Για τις εμπνεύσεις του.
Δεν αποκτάει άλλη διάσταση η Τέχνη για εμάς τους κοινούς?
Και δεν πρόκειται μόνο για το SFMOMA. Είναι και το περίφημο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της ιδιας πόλης. Και το Tate Modern του Λονδίνου. Και ο πύργος με τους κήπους των Βερσαλλιών. Και ο ζωολογικός κήπος του Μαϊάμι.
Η Apple έχει εκδώσει ένα πολύ ωραίο οδηγό (αρχείο pdf) για το πως χρησιμοποιούμε το iPod σαν τουριστικό οδηγό.
Και κάτι ακόμα. Με τις συσκευές χειρός που έρχονται σύντομα (κινητά τηλέφωνα και MP3 Players νέας γενιάς), δεν θα χρειάζεται να κατεβάζουμε τις εκπομπές αυτές από το σπίτι. Μπαίνοντας στο χώρο του μουσείου, η συσκευή μας θα συνδέεται με το wi-fi δίκτυο του χώρου και θα κατεβάζει την εκπομπή που θα μιλάει για τα εκθέματα της μέρας.
Η σχέση όλων αυτών με τη χώρα μας είναι προφανής. Αν μπορεί (και αξίζει) να βρει κάποιος εδώ κάτι, αυτό είναι μουσεία. Αν αξίζει να κάνει κάτι, αυτό είναι περιηγήσεις. Και αν θέλουμε να τραβήξουμε ποιοτικό τουρισμό κοντά μας, είναι απαραίτητο να αξιοποιήσουμε τα Νέα Μέσα.

Και δεν σταματάει εκεί. Έχουμε και ξεναγήσεις ολόκληρων πόλεων.
Στο iAudioGuide.com. Για την ώρα, στη λίστα του έχει Βαρκελώνη, Λονδίνο, Παρίσι, Βιέννη και Βρυξέλλες. Διαλέγεις την πόλη που θα πας και κατεβάζεις το mp3. Φτάνεις εκεί, φοράς τα ακουστικά του MP3 Player και είσαι έτοιμος για city tour.
Καταλαβαίνω ότι υπάρχει και ο αντίλογος.
H τεχνολογία καταργεί θέσεις εργασίας. Τι θα γίνουν τόσοι ξεναγοί – αρχαιολόγοι αν επεκταθεί η τεχνολογία και εκεί?
Ποτέ δεν χάθηκαν θέσεις εργασίας από τη διείσδυση της Τεχνολογίας. Μόνο μετατοπίστηκαν.
Εκατομμύρια εργάτες έχασαν τις δουλειές τους στη βιομηχανία παραγωγής κεριών όταν εμφανίστηκε ο Ηλεκτρισμός. Περισσότερα εκατομμύρια βρήκαν εργασία τα επόμενα χρόνια στις ΔΕΗ όλου του κόσμου.
Μόνο τα μάτια σας ανοιχτά στις αλλαγές που έρχονται. Για να μη λέτε ότι δεν ξέρατε.
Δωρεάν συμβουλή καριέρας ….






August 29th, 2006 at 11:29 am
Ase kalitera to thema tou politismou, ksexna to.
August 29th, 2006 at 11:53 am
Το καλό με αυτή την μορφή ξενάγησης είναι ότι μπορείς να το σταματάς και να το ξαναρχίζεις κατά βούληση. Είσαι μπροστά σε ένα έκθεμα αλλά “κολλησες” λίγο παραπάνω; Pause. Play όταν προχωρήσεις στο επόμενο. Δεν σε ενδιαφέρει κάτι άλλο; FFWD
August 29th, 2006 at 12:18 pm
Λήδα, δεν έχω ψευδαισθήσεις…. Αλλά άστο να ζυμώνεται το πράγμα.
Να μη μας λένε ότι δεν τους τόπαμε…
vrypan, και αυτό φυσικά. Εμένα με μάγεψε περισσότερο η πιθανότητα να βλέπεις ένα έργο και να ακούς τον ίδιο το δημιουργό του να σου μιλάει γιαυτό.
Φοβερό…
August 29th, 2006 at 1:58 pm
Απιστευτο δεν το ήξερα οτι υπάρχει αυτή η δυνατότητα από το ipod, καθώς και οτι υπάρχουν site ή μουσεία που σου παρέχουν αυτά τα αρχεία.
Οσο για τις θέσεις εργασίας, σίγουρα κάποιες θα χαθούν αλλά θα ανήξουν και άλλες με έμφαση την τεχνολογία και ανάπτυξη της. Πάντα έτσι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις.
Σε οτι αφορά την Ελλάδα ας μην είμαστε τόσο απαισιόδοξοι, που ξέρει κανείς, ίσως κάτι να αλλάξει στο μέλλον…
August 29th, 2006 at 1:58 pm
Φαντάζομαι σ’ αυτή την περίπτωση πως οι ξεναγοί θα είναι αυτοί που θα δημιουργήσουν τα podcats που μπορεί να είναι στοχευμένα σε διαφορετικά κοινά. Αλλιώς θα το παρουσίασεις σ’ ένα παιδί, αλλιώς σε ενήλικα (σε άνδρα, γυναίκα κλπ.) και αλλιώς σε κάποιο περισσότερες γνωσεις για την τέχνη κλπ.
August 29th, 2006 at 2:10 pm
Έτσι, αυτό ακριβώς που λες Ηλία. Θα αξιοποιηθεί η γνώση τους με άλλο τρόπο.
Άψογος.
August 29th, 2006 at 2:56 pm
ΣΟΥΠΕΡ ΚΑΙ ΑΥΤΟ που λέει ο vrypan
“Το καλό με αυτή την μορφή ξενάγησης είναι ότι μπορείς να το σταματάς και να το ξαναρχίζεις κατά βούληση. Είσαι μπροστά σε ένα έκθεμα αλλά “κολλησες” λίγο παραπάνω; Pause”
ΚΑΙ ΑΥΤΟ που λέει ο Νίκος
“η πιθανότητα να βλέπεις ένα έργο και να ακούς τον ίδιο το δημιουργό του να σου μιλάει γιαυτό”
(αν και αυτό συμβαίνει ήδη σε πολλές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, χωρίς χρέωση μάλιστα πέραν της τιμής του εισιτηρίου)
ΑΛΛΑ ΕΝΑ ΜΟΝΟ ΚΑΚΟ ΒΡΙΣΚΩ:
Αν θέλεις, λέμε, να ΡΩΤΗΣΕΙΣ κάτι (εγώ σχεδόν πάντα ρωτάω τους ξεναγούς, όσοι με έχετε “ζήσει” δικτυακά, μπορείτε να φανταστείτε πώς ούτε εκεί κάθομαι ήσυχη και όλο ρωτάω!)
ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ.
Τώρα βέβαια, ο VryPan ίσως σκεφτεί “τι τυχεροί που θα είναι οι άνθρωποι” :ΡΡΡΡ
Σοβαρά όμως, είναι ένα θέμα το… interactivity. Πολλές φορές στο εξωτερικό, μου έχει τύχει να γίνουν πολύ σούπερ ξεναγήσεις επειδή οι επισκέπτες ρωτούν τον ξεναγό να μάθουν πράγματα.
August 29th, 2006 at 3:01 pm
Καταπληκτικο θεμα, ανοιγεις μεγάλη συζητηση Νικο.
Θα περιμενε κανεις οτι η χώρα μας, απο τη στιγμή που ττο πιο ακριβο προίον που εξάγει είναι η ιστορια της, να βρισκεται στην πρωτοπορια αυτων των πραγματων.
Ειναι θλιβερος ομως (ως συνηθως) ο τροπος που τα αντιμετωπιζουμε. Δεν θα επρεπε να είναι ήδη έτοιμα αντιστοιχα προϊόντα για τα ελληνικα μουσεια και τους αρχαιλογιους χώρους, έτοιμα γα download στο site του ΕΟΤ?
Δεν θα μπορουσαν να ετοιμαζονται ήδη podcasts για τα μεγαλα καλοκαιρινα ελληνικα φεστιβαλ και τους σημαντικους αρχαιολογικους χωρους? δεν θα επρεπε τα ελληνικα μουσεια να εχουν ήδη έτοιμα sites με virtual ξεναγησεις (εχω δει καταπληκτικες δουλεις που κανει το ιδρυμα Μειζωνος Ελληνισμου)? Τα μισα τουλαχιστο ελλληνικα μουσεια έχουν συλλογες καταχωνιασμενες σε αποθηκες λόγω έλλειψης εκθεσιακού χωρου – θα μπορύσαν κάλλιστα να τις εκθέτουν διαδικτυακα….
Και, επειδη κανεις σοβαρος ανθρωπος δεν περιμενει το επισημο ελληνικο κρατος να τα κανει αυτα, δεν θα επρεπε να παρουν πρωτοβουλιες άλλοι φορεις που καιγονται απο αυτες τις εξελιξεις – η ένωση ξεναγών, ή ένωση αρχαιολογων, τόπικοί δήμοι και κοινοτητες ή δεν ξέρω εγώ ποιος άλλος? ή όλοι αυτοί ασχολούνται μόνο με τα συνδικαλιστικα κεκτημενα δικαιώματα τους?
Νομίζω ότι θα χαιρόταν πολύ διαφορες ιδιωτικές εταιρείες να σπονσοράρουν την υλοποίηση τετοιων ιδεών….
August 29th, 2006 at 3:27 pm
Μανταλένα, το ερώτημά σου είναι σωστό. Και τίποτα δεν αναιρεί την ανάγκη να υπάρχουν άνθρωποι στους χώρους που να μπορούν να εξυπηρετούν “live” τον κόσμο με διευκρινήσεις και απορίες.
Nuwanda, πρόσεξε. Δεν είναι ανάγκη κανένας κρατικός ή μη κρατικός φορέας να κάνει ένα τέτοιο podcast. Χέστους!
Γνωρίζεις κάποιον αρχαιολόγο? Μπορούμε να στήσουμε ένα τέτοιο podcast αυτή τη στιγμή. Το ανεβάζουμε, το ενημερώνουμε, το προωθούμε στο iTunes και όποιος θέλει το κατεβάζει και το χρησιμοποιεί.
Βέβαια, άλλο κύρος έχει αν το κάνει το ίδιο το μουσείο με τη σφραγίδα τους. Συμφωνώ.
Αλλά θα μάθουν. Κάποια στιγμή θα δουν το “δικό μας” και θα ζηλέψουν. Έτσι δεν γίνεται συνέχεια τα τελευταία χρόνια?
User generated content Rulezzzzz!
August 29th, 2006 at 3:37 pm
Νικο, δεν διαφωνω, απλως αναφερα τα περι ενωσεων για να επισημανω οτι αυτοι που θα επρεπε να καιγονται για αυτες τις εξελιξεις είναι αυτοι που θα επηρρεαστουν περισσοτερο απο ττις επερχομενες αλλαγες….
αρχαιολογο (σοβαρο) δεν γνωριζω, αλλα ειμαι σίγουρς ότι καποιος απο οσους διαβαζουν θα γνωριζει, ή ακόμη καλύτερα θα είναι ο/η ίδιος/ιδια…..
PS ..γνωριζω ομως κατι κοπελες που προσφερουν “υπηρεσιες δια κυριους” και ενδιαφερονται να διευρυνουν το μεριδιο αγορας τους….
August 29th, 2006 at 3:59 pm
στείλε μου email. είμαι ένα μέρος του “μερίδιου αγοράς”.
August 29th, 2006 at 4:15 pm
you got mail…
August 29th, 2006 at 5:50 pm
Πολύ χάρηκα το post σου!!! Είναι ακριβώς αυτό που μελτετώ και με το οποίο ασχολούμαι. Η χρήση νέων τεχνολογιών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Δεν υπάρχει θέμα κατάργησης θέσεων εργασίας. Το αντίθετο μάλιστα. Η δουλειά των αρχαιολόγων είναι άλλη, δεν αφορά (καταρχήν) το μουσείο. Είναι ανασκαφή, καταγραφή και μελέτη των ευρημάτων. Με τα μουσεία (όχι μόνο αρχαιολογικά, υπάρχουν τόσα άλλα) ασχολούνται οι μουσειολόγοι, που είναι ένας νέος (στην Ελλάδα) διεπιστημονικός κλάδος.
Ούτε οι ξεναγοί θα χάσουν τη δουλειά τους από το podcasting. Τόσο το podcasting όσο και άλλες εφαρμογές (ο Νίκος ανέφερε κινητά τηλέφωνα, audio guides κλπ) εστιάζουν στο personalisation της επίσκεψης (από κοντά ή από μακριά) και έρχονται να “κολλήσουν” στα νέα δεδομένα της “κινητής” καθημερινής μας ζωής, όπου π.χ. το κινητό τηλέφωνο είναι δέκτης και πομπός πληροφοριών, μια συμπλήρωση ή επέκταση του εαυτού μας.
Όντως η προσωπική επαφή με τον ξεναγό/αρχαιολόγο κλπ έχει τη δική της ποιότητα, η οποία φυσικά δεν πρόκειται να εξαλειφθεί. Όπως και δεν σταμάτησαν να πηγαίνουν οι επισκέπτες τα μουσεία, όταν τα μουσεία απέκτησαν δικτυακούς τόπους.
Μανταλένα είπε:
“ΑΛΛΑ ΕΝΑ ΜΟΝΟ ΚΑΚΟ ΒΡΙΣΚΩ:
Αν θέλεις, λέμε, να ΡΩΤΗΣΕΙΣ κάτι (εγώ σχεδόν πάντα ρωτάω τους ξεναγούς, όσοι με έχετε “ζήσει” δικτυακά, μπορείτε να φανταστείτε πώς ούτε εκεί κάθομαι ήσυχη και όλο ρωτάω!)
ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ.”
Όντως, η επίσκεψη σε ένα μουσείο έχει και κοινωνικό χαρακτήρα. Υπάρχουν ήδη αρκετές έρευνες και τεχνολογίες που προσπαθούν να υποστηρίξουν αυτή την κοινωνικότητα, όπου π.χ. οι επισκέπτες μπορούν να επικοινωνούν μέσω των handhelds computers μεταξύ τους και να ανταλλάσουν γνώμες ή με κάποιον του μουσείου. Αυτές οι τεχνολογίες είναι κυρίως σε πειραματικό στάδιο, αλλά πολύ γρήγορα μεταφράζονται σε συγκεκριμένες συσκευές. Η Antenna Audio στην Αγγλία κάνει τρελά πράγματα.
Στην Ελλάδα προχωρά αργά το όλο θέμα, κυρίως γιατί τα (κρατικά) μουσεία δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα να παράσχουν ποιοτικές υπηρεσίες στον επισκέπτη και δεν υπάρχει μουσειακή πολιτική (που είναι άλλη μεγάλη συζήτηση)
—Συγνώμη για το μακρύ σχόλιο!
August 29th, 2006 at 6:13 pm
Πολύ ενδιαφέρον και ενημερωτικό.
Ευχαριστώ.
August 29th, 2006 at 7:42 pm
Museologist an stin ereuna sou perilambanontai kai efarmoges ton neon texnologion stin sintirisi perna apo to blog mou kai afise minima.
August 29th, 2006 at 10:11 pm
Φίλε, ανακάλυψα το YouTube από το μπλογκ σου. Οταν ανέβασες τα βιντεάκια με τους βραζιλιάνους παίκτες.
Εχω μερικές τεχνικές απορίες. Αν βρεις χρόνο και με βοηθήσεις θα το εκτιμούσα πολύ.
- Πως μεταφέρονται τα βιντεάκια απο το YouTube σε μπλογκ ;
- Πως μπορώ να σώσω ένα τέτοιο βιντεάκι στα αρχεία μου ;
- Πως μπορώ να κάνω ένα βιντεάκι λινκ σε σχόλιο σε μπολγκ, ώστε να παραπέμψω τους άλλους εκεί ;
Αν είναι δύσκολο, άστο. Θα βρω λύση. Αν είναι απλό, μέσω HTML, ίσως τα καταφέρω αν μου πεις πως.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
August 29th, 2006 at 10:30 pm
Ιχνηλάτη
1. Πρέπει να ξέρω για τι blogging πλατφόρμα μιλάς. Αν το blog σου είναι σε wordpress, τότε κάνεις copy επάνω στον κώδικα που σου δίνει η YouTube δίπλα από κάθε βίντεο στο πεδίο με τίτλο “Embed”. Μετά κάνεις paste τον κώδικα εκεί γράφεις το ποστ σου. Είναι σημαντικό όμως να έχεις απενεργοποιήσει την επιλογή “Use the visual rich editor when writing” που βρίσκεται στο μενου Users -> My Profile. Αλλιώς θα έχεις πρόβλημα. Πε΄ριπου το ίδιο πρέπει να είναι και σε άλλες πλατφόρμες
2. Πρέπει να χρησιμοποιείς τον Firefox browser και να εγκαταστήσεις το extension “Video downloader” (θα το βρεις εδώ)
3. Βάζεις τον κώδια που σου εμφανίζει το YouTube δίπλα σε κάθε βίντεο στο πεδίο με τίτλ”URL”.
Βοήθησα?
August 29th, 2006 at 11:16 pm
Οχι πολύ
Μιλάω για πλατφόρμα blogger, και δεν ξέρω να χειρίζομαι το firefox.
Ευχαριστώ πάντως, πραγματικά.
August 29th, 2006 at 11:27 pm
Βιάστηκα !
Μάλλον κάτι κατάλαβα. Θα κάνω μερικες προσπάθειες.
Σ’ευχαριστώ πάλι
August 29th, 2006 at 11:36 pm
To Firefox δεν χρειάζεται να το χειριστείς.
Μόνο να το κατεβάσεις
August 29th, 2006 at 11:54 pm
Thanks !!!
August 30th, 2006 at 4:14 pm
Τα ελληνικά μουσεία φαίνεται να προχωρούν σε αντίστοιχες εφαρμογές. Διαβάζω το τελευταίο NetFax πως η HP έχει αναλάβει να υλοποιήσει έργο για τον Οργανισμό Προβολής του Ελληνικού Πολιτισμού (ΟΠΕΠ).
Το έργο αφορά την προμήθεια φορητών συστημάτων πληροφόρησης και την ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών παροχής πολυγλωσσικού περιεχομένου για 15 επιλεγμένα μουσεία και αρχαιολογικούνς χώρους της χώρας.
August 30th, 2006 at 4:17 pm
Μακάρι.
September 6th, 2006 at 5:03 pm
Καλημέρα,
Ίσως σας ενδιαφέρει να μάθετε ότι και άλλες εταιρίες, εκτός της HP, προσφέρουν αξιόλογες λύσεις στον τομέα πολυγλωσσικής και πολυμεσικής ηλεκτρονικής ξενάγησης , όπως π.χ. το σύστημα NetHabilis Digital Visit που σχεδίασε και υλοποίησε η εταιρία μας.
Δυστυχώς, το ενδιαφέρουν που δείχνουμε οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι, δεν το συμμερίζονται οι υπεύθυνοι των μουσείων, οι οποίοι προτιμούν πολλές φορές να επενδύσουν σε ό,τι άλλο εκτός από την προμήθεια ένος συστήματος ηλεκτρονικής ξενάγησης. Είναι πραγματικά κρίμα μια χώρα όπως η Ελλάδα να έχει να επιδείξει την μικρότερη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στο χώρο του πολιτισμού, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παναγιώτης
September 12th, 2006 at 11:40 pm
Γεια.Ενδιφερομουν να εργαστω ως ξεναγος
September 13th, 2006 at 8:37 am
Γιώργο, πάρε laptop και ένα μικρόφωνο….